In search of Magritte

GRAFISCH ATELIER DE FRANSE REPUBLIEK

In november 2003 opende Jos Deenen in een historisch pand uit 1896 (originele MAASLAND-RENAISSANCE) te Venlo zijn Grafisch Atelier 'de Franse Republiek'. De naam refereert aan de ideeën die ten grondslag lagen aan de Franse Revolutie, met name die van Voltaire. (Hij kreeg zelf zelfs 11 maanden Bastille wegens satire op de Franse overheid!). Deze revolutie had tot gevolg dat de gehele adelkliek en clerus in één klap van hun hegemonie werden beroofd, en het individu de waardigheid en zeggenschap terug kreeg die hen toe kwam.

Parkstraat 33 Venlo

GRAFISCH WERK

Hier heeft hij de beschikking over een hele batterij antieke handaangedreven grafische machines. Zo staan er o.a. een paar boekdrukpersen, waaronder een trapdegelpers (JOHNE, BAUTZEN, ±1926), cylinderproefpers (EICKHOFF, ±1930), en handdegel (BOSTON, ±1920). Voor snijwerkzaamheden een boardschaar (HAVLIK PRAHA, ±1925), en een stapelsnijder (KARL KRAUSE LEIPZIG, ±1918). Verder een stapelboekenpers (KARL KRAUSE LEIPZIG, ±1930),
eenpostzegel-perforatiepers (Hogenforst Leipzig, ±1923), een aanlijmmachine (Essor, ±1960) en last but not least een juweel van een verguldpers (KARL KRAUSE LEIPZIG, ±1896). Deze machines komen van pas bij het vervaardigen van luxe bind- en drukwerk, restauratiewerkzaamheden en grafische presentaties. Voor het drukwerk staan er een hele batterij antieke zetbokken(LETTERGIETERIJ AMSTERDAM, ±1910), gevuld met de meest uiteenlopende loden letters zoals de sierlijke Excelsior, de robuuste Baskerville, en een aantal laden grote houten Jugendstil letters.

Atelier, zicht op de voorkant

Foto: Peter de Ronde

FOTOCOLLAGES

Voor het vaarvaardigen van de fotocollages heeft Deenen een steeds fijn-maziger archief opgezet om de foto's uit de vele tijdschriften snel terug te kunnen vinden. Zo zijn de foto's eerst gerubriceerd op een 60-tal overkoepelende trefwoorden die op zich weer onderverdeeld worden in sub-mappen met hun eigen specifieke lemma. Deze mappen verdwijnen dan in een originele 'Letter-file' archiefkast (ROCKWELL & RUPEL, CHICAGO ±1896). Bij het sorteren van de foto's worden de meeste ideeën voor nieuwe collages geboren. Zo'n idee gaat vergezeld van een schets of aantekening in een grote sorteerkast. Als alle 40 laden een idee bevatten neemt een nieuwe collage cyclus zijn aanvang. Dat er aan 40 collages tegelijk wordt gewerkt heeft zo zijn voordelen. Als er voor collage A een specifieke afbeelding nodig is vind men wellicht iets voor collage F, zoekt men wat voor K vind men onverwachts wat voor A.

 

Atelier, zicht op het midden

Foto: Peter de Ronde

LIJSTEN

Als alle collages klaar zijn maakt Deenen met een A3 scanner (Microtek ±2005), eerst digitale opnames. Hierna wordt voor iedere collage appart een bijpassende passe-partout gesneden. Ook de lijsten, door de jaren heen op diverse rommelmarkten verzameld, worden zorgvuldig op profiel en structuur uitgekozen, en met een speciale machine (MORSØ, ± 2002) op maat 'gehakt'. Hierna worden de verstekken gelijmt en grondig aan elkaar gehecht met een speciale krammachine (MINIGRAF 3, ±1992). Daar het hier grafisch werk betreft is er bij het inlijsten gekozen voor ultraviolet-werend glas (Tru Vue Conservation Glass) De collage vormt samen met het passe-partout en de lijst één esthetisch geheel. ('Alle Collagen bilden mit dem von Deenen gewählten Rahmen eine ästhetische Einheit.' - Aldus de Rheinische Post 14-10-1987).

Atelier, zicht op de achterkant

Foto: Peter de Ronde